NAJLEPSZY SEZON ŚWIĄTECZNY EVER! Cz. 1

NAJLEPSZY SEZON ŚWIĄTECZNY EVER! Cz. 1

Jak zaplanować rękodzielnicze żniwa strategicznie?

Co, gdzie i kiedy zrobić, by zminimalizować szkody przy przysłowiowym pożarze?

Dlaczego strategiczne podejście do okresu przedświątecznego, znacząco zwiększa sprzedaż rękodzieła?

 

To, że listopad i grudzień są miesiącami, w których rękodzielnicy zarabiają kilkakrotnie więcej, niż w pozostałe miesiące, wie każdy z nas

 

W zasadzie wcale nie pomylimy się stwierdzając, że w tym okresie więcej sprzedają wszyscy, nawet ci, którzy nie mają bladego pojęcia o strategii planowania czy strategii sprzedaży. Tak po prostu jest, że ludzie w okresie przedświątecznym robią najwięcej najmniej przemyślanych zakupów.

I oczywiście nie piszemy tego abyście absolutnie olali sobie temat świąt i czekali na mannę z nieba. Piszemy to po to, byście nabrali cudownej perspektywy, że skoro można zaobserwować wzrost sprzedaży nie robiąc zupełnie nic, to o ile większy może być to wzrost, jeśli tylko się do niego dobrze przygotować? (A przypominamy, warto się przyłożyć do tego sezonu, bo tuż, tuż po nim rusza sprzedaż naszego "ryjącego beret" kursu BEZCUKROWA DYCHA. No jest na co zbierać cukiereczki, oj jest... ale o tym jak bardzo warto jest wziąć w nim udział, powiemy Wam innym razem).

Ale, wracając do tematu, dzisiaj damy Wam wskazówki do tego, jak się dobrze przygotować do żniw i aby Wam było jeszcze łatwiej, przygotowałyśmy dla Was prosty i czytelny rozkład jazdy z podziałem na tygodnie ;) 

 

WSKAZÓWKA 1 - ZAPASY

 

Najgorszą sytuacją, w której może się znaleźć rękodzielnik w okresie przedświątecznym, to klęska urodzaju i brak półfabrykatów. Dlatego już teraz powinniście się zastanowić, które produkty i które kolekcje będziecie promować w trakcie tego okresu i zwyczajnie, zakładając swój planowany poziom sprzedaży (np. na podstawie Waszych mocy przerobowych), zamówić odpowiednią ilość półfabrykatów.

W parze za półfabrykatami idzie odpowiednia ilość kopert, opakowań, wstążeczek, papiórków, bilecików i bibelotków, czyli wszystkiego, co trzeba mieć pod ręką w tym gorącym czasie.

Musicie jak najlepiej przygotować się materiałowo po to, by zminimalizować stres i czas realizacji zamówień oraz, co dużo, dużo ważniejsze, zminimalizować ryzyko pozostawienia rozczarowanego klienta (który już przywykł do myśli, że będzie miał coś od Was) bez Waszego rękodzieła. Taki klient, to klient absolutnie stracony, to również klient, który powie kolejnym, że u Was nie warto kupować, bo nie ma się pewności co do tego, czy zrealizujecie zamówienie.

 

WSKAZÓWKA 2 - SYSTEM

 

Brzmi to trochę górnolotnie, ale tak naprawdę jest bardzo proste i bardzo usprawnia pracę w gorętszych okresach. Zastanówcie się już dzisiaj, jakimi kanałami będziecie przed świętami sprzedawać rękodzieło i stwórzcie coś w stylu "systemu realizacji zamówień". Czy to będzie po prostu kalendarz/notes, czy też tablica w Trello, czy w końcu tabela w Excellu - to zależy wyłącznie od Waszych osobistych preferencji (my korzystamy z Trello - ten system najbardziej lubi Karolina, bo ma dostęp do wszystkich zamówień z telefonu,  oraz z najzwyklejszego kalendarza zeszytowego - dla mnie jak czegoś nie ma na papierze, to zwyczajnie nie istnieje).

Do systemu realizacji zamówień wliczamy również pewne "procedury" związane z obsługą klientów. Zastanówcie się, jak i kiedy będziecie odpisywać na maile i wiadomości w Mediach Społecznościowych. Należy brać pod uwagę to, że najwięcej czasu spędzicie w pracowni, warto więc postanowić sobie, ze na maile odpisujecie codziennie na koniec dnia lub na początku dnia. Jeśli chodzi o wiadomości w mediach społecznościowych, to warto wziąć pod uwagę to, że ludzie często na takie wiadomości odpisują od ręki, oczekując Waszej odpowiedzi również od ręki. Warto więc odpisywać na te wiadomości w mniej oczywistych porach dnia, np. bardzo rano, gdy wiadomo, że większość ludzi jest zajęta np. przygotowywaniem się do wyjścia do pracy. Warto też na Facebooku ustawić sobie autoodpowiedź z informacją, że na wiadomości odpisujecie np. raz dziennie po wyjściu z pracowni - to da klientom poczucie, że nie zostali olani i że mają oczekiwać kontaktu od Was.

Warto grupować sobie zamówienia i wykonywać je na zasadzie "taśmy produkcyjnej". Jeśli macie na przykład kilka zamówień tego samego modelu kolczyków, jednego dnia np. wycinacie blachę pod cargę, następnego lutujecie wszystkie cargi hurtem a kolejnego zakuwacie kamienie i hurtem oksydujecie/polerujecie. To znacząco skraca czas realizacji zamówień.

W końcu warto sobie ustawić cały ten system "pod kuriera". Wielu z Was wie, o której mniej więcej puka do drzwi kurier po paczki. Zaplanujcie cały dzień pracy tak, aby jak najlepiej dopasować się do tej godziny. Warto też porozmawiać z kurierem, ponieważ bywa, że kurier jest na tyle otwarty, ze da się z nim umówić na widełki czasowe, które odpowiadają Wam najbardziej. Do pracowni PiLLow Design kurier nigdy nie zajeżdża przed 13, taką mamy grzecznościową umowę ;) 

 

WSKAZÓWKA 3 - ZAPOWIEDZI

 

Nie te przedślubne ;) Zwyczajnie, swoich stałych klientów poinformujcie, czego mają się spodziewać. Takie wyprzedzenie pytań klientów po pierwsze podnosi poziom Waszej obsługi klienta (bo odpowiadacie na jego pytania, zanim zostaną zadane) po drugie dystansuje Was od konkurencji, bo pierwsi sugerujecie klientom, że już realizujecie zamówienia przedświąteczne. W takich zapowiedziach warto zawrzeć informacje na temat czasu realizacji zamówień i sposobów wysyłki, dodatkowych opcji pakowania, jeśli taką planujecie (a polecamy to zrobić), sposobu komunikacji, miejsc, w których będzie Was można spotkać w realu (warto z wyprzedzeniem pokazać kalendarz targów, na które się wybieracie, by klienci mogli sobie ten czas zaplanować).

Strategiczne przygotowania i planowanie zdecydowanie nie są najseksowniejszymi elementami prowadzenia biznesu, ale zdecydowanie mają przeogromny wpływ na to, jak bardzo seksowna będzie nasza praca potem :) Aby jeszcze bardziej ułatwić Wam to planowanie, przygotowałyśmy dla Was infografikę z rozkładem jazdy i checklistą. Enjoy!

 

 

 

Polecamy Waszej uwadze również drugą część artykułu o przygotowaniach do świąt PROMOCYJNY ROZKŁAD JAZDY, z którego dowiecie się, o czym należy pamiętać, planując przedświąteczną promocję :)

Na koniec pamiętajcie o naszej społeczności rękodzielników przedsiębiorców, którzy budują swoje marki i biznesy handmade i którzy dzielą się swoim doświadczeniem chętnie i obficie http://bit.ly/GrupaBezCukru 

Standardowo, pamiętajcie o naszej cotygodniowej, zupełnie darmowej sesji Q&A, co środę o godzinie 19:00. Podczas tej sesji odpowiadamy na Wasze pytania dotyczące promocji i sprzedaży rękodzieła. Nagrania z wszystkich dotychczasowych transmisji znajdziecie na naszym kanale na You Tube, o tutaj: www.bit.ly/BezcukrowyJutub

Polecamy Wam również naszego e-booka, z którego dowiecie się, jak znaleźć klienta idealnego na rękodzieło i co z nim zrobić, gdy się go już znajdzie: E-BOOK KLIENT IDEALNY

 

Tymczasem miejcie fajny dzień!

Ciao!

Karolina i Gośka