START BIZNESU HANDMADE CZ. 2 - MODEL BIZNESOWY MARKI RĘKODZIELNICZEJ

START BIZNESU HANDMADE CZ. 2 - MODEL BIZNESOWY MARKI RĘKODZIELNICZEJ

JAK STWORZYĆ MODEL BIZNESOWY MARKI HANDMADE... I WŁAŚCIWIE PO CO?

W poprzednim poście pisałyśmy Wam o tym, czego się spodziewać po prowadzeniu biznesu handmade.

Dzisiaj robimy kroczek do przodu i napiszemy Wam o rzeczach, które bardzo warto sobie przeanalizować na samym początku. Choć pewnie wśród Was jest wiele rękodzielników, którzy pomimo tego, że już prowadzą biznes oparty na rękodziele, nigdy wcześniej nie stworzyli swojego modelu biznesowego.

I dzisiaj na tapet bierzemy ten model biznesowy i postaramy się rozłożyć go na czynniki pierwsze tak, abyście Wy bez trudu mogli stworzyć swoje własne modele biznesowe :)

 

Model biznesowy, czyli na czym i jak właściwie będziemy zarabiać w tych naszych rękodzielniczych markach?

 

Może zaczniemy od tego, aby wyjaśnić Wam, czym właściwie jest model biznesowy i do czego jest on potrzebny.

Z definicji:

Model biznesowy, to przyjęta przez firmę długookresowa metoda na powiększenie i wykorzystanie zasobów w celu przedstawienia klientom oferty przewyższającej ofertę konkurencji, przy jednoczesnym zapewnieniu firmie dochodowości (źródło: Wikipedia).

A mówiąc po polsku, model biznesowy to zwyczajne rozpisanie sobie w jaki sposób i jakimi metodami będziemy powiększać to, czym dysponujemy i czego używamy do pokazywania klientom, że jesteśmy lepsi od naszej konkurencji i tym samym do zwiększania sprzedaży naszego rękodzieła.

 

 

Taki model warto sobie zrobić, aby zobaczyć konkretnie, co mamy do dyspozycji - szczególnie na samym początku naszej działalności, gdy te zasoby są jeszcze małe, co możemy zrobić z tym, co mamy i jak możemy powiększać te zasoby, aby się rozwijać.

Model biznesowy można sobie rozpisać różnymi sposobami, ale sposób zwany kanwą ("canvas business model") wydaje się najbardziej intuicyjny i na samym początku, najłatwiejszy. Czasami w ogóle nazywa się go przez to szablonem startowym modelu biznesowego, ponieważ naprawdę, jak sami widzicie wyżej, wygląda jak szablon :)

Wystarczy duża kartka papieru podzielona na 9 pól, w które wpisujemy kolejno: 

 

1. Kim są nasi partnerzy

 

Bardzo ważne jest, aby wypisać tych najbardziej kluczowych, by na nich później skupiać swoją największą uwagę.  Kluczowi partnerzy to firmy i ludzie, którzy mają największy wpływ na nasz rozwój. To są często osoby wspierające nas w procesie budowania firmy (np. trenerzy, nauczyciele), ale również takie, które fizycznie mają wpływ na to, jakimi ścieżkami ten rozwój będzie postępował (dostawcy, partnerzy w sesjach zdjęciowych, pośrednicy sprzedaży, np. Pakamera czy Etsy). 

Skutkiem wypisania sobie naszych kluczowych partnerów rozwoju powinien być jasno sformułowany wniosek: czego potrzebujemy od tych partnerów i co możemy dać im w zamian.

 

2. Kluczowe działania i procesy

 

W tej części wypisujemy poszczególne działania, jakie są przez nas podejmowane w procesie budowania firmy. Jest to dość żmudne zadanie, jednak wnioski, jakie z niego wyciągamy są tak ważne, że warto poświęcić na tę analizę czas. Bo w efekcie tej pracy należy wybrać działania, które mają sens (czyli przekładają się na najszybszą realizację naszych celów, np. osiągnięcie zakładanego zysku) i przyniosą największy efekt, a które można sobie na razie zupełnie odpuścić lub wykonywać w tak zwanym "wolnym czasie" lub je oddelegować lub w ogóle z nich zrezygnować.

Pozwoli nam to na efektywniejsze wykorzystywanie czasu, jaki mamy oraz zasobów, jakimi dysponujemy. 

 

3. Kluczowe zasoby

 

Tutaj wypisujemy to, czym faktycznie dysponujemy. Będą to zasoby fizyczne - miejsce, narzędzia, programy komputerowe, finansowe - gotówka i ewentualnie zdolność kredytowa, intelektualne, czyli wiedza, umiejętności, talenty oraz ludzkie, czyli wszystkie dodatkowe ręce, które mogą nas wspierać w naszej pracy - pracownicy, rodzina, przyjaciele.

Ta część modelu biznesowego uświadamia nam, czym faktycznie dysponujemy. To zaś pozwoli nam na lepsze rozdysponowanie środków i zasobów niefinansowych, aby lepiej je wykorzystywać. Lepiej, to znaczy na najbardziej kluczowe działania i procesy, które mamy już rozpisane w poprzednim obszarze.

 

4. Korzyści dla klienta

 

Jeśli czytaliście naszego e-booka o tym, jak wymiatać w komunikacji ze swoimi klientami (KLIK <-), to już wiecie, że to właśnie korzyści sprzedają. I aby skutecznie sprzedawać nasze rękodzieło, zwyczajnie musimy wiedzieć, jakie te korzyści dla naszych klientów są. Co jest tym czymś, co nas wyróżnia od konkurencji, w czym jesteśmy lepsi, dlaczego klienci mieliby kupować właśnie nasze rękodzieło? Czego właściwie ci klienci szukają, co my im możemy zaoferować.

Wnioski z tej części analizy są istotne dla całej naszej komunikacji, bo to o tych korzyściach potem, musimy naszym klientom różnymi kanałami i różnymi sposobami, mówić.

 

5. Relacje z klientami

 

W tej części naszego modelu biznesowego określamy, czego właściwie nasi klienci oczekują po kontakcie z nami. Czy potrzebują większej społeczności, np. w postaci grupy na Facebooku, czy wolą bardziej osobiste interakcje, np. w drodze wiadomości prywatnych.

Są marki rękodzielnicze, które świetnie sprzedają w społecznościach. Są to marki tworzące produkty dedykowane dzieciom. Produkty, które są najczęściej kupowane przez mamy. Mamy, które lubią być w parentingowej społeczności innych mam, by korzystać z ich doświadczenia i dzielić się własnym doświadczeniem. 

Są marki, które lepiej sprzedają "po cichu", w kontakcie bezpośrednim i przykładem tutaj może być nasza branża. Nasze klientki zdecydowanie wolą kontakt 1:1, niż kontakt w większej społeczności.

Najważniejszym pytaniem, jakie powinno się pojawić w naszej głowie na tym etapie tworzenia naszego modelu biznesowego, to pytanie "Jakich relacji oczekują od nas nasi klienci?". Gdy je poznamy, będziemy w stanie im je dać. 

 

6. Kanały dystrybucji i kanały komunikacji

 

Tutaj wypisujemy wszystkie najważniejsze kanały dystrybucji naszego rękodzieła i kanały komunikacji z naszą marką. 

Najważniejsze, czyli takie, z których mamy największe dochody lub po których spodziewamy się największych dochodów, jeśli dopiero startujemy. Robimy to po to, by ponownie, skupiać się tylko na tym, co dla naszego biznesu jest najważniejsze, aby uniknąć straty czasu na nieskuteczne szlifowanie jakiegoś kanału, ponieważ "nam się wydaje". 

 

7. Analiza rynku

 

Od tego elementu należałoby zacząć tworzenie naszego modelu biznesowego, bo to z wnioski z tej analizy, dadzą nam jasne odpowiedzi na to, jakie korzyści możemy oferować klientowi i jakimi kanałami się z nim komunikować. Tutaj zastanawiamy się, kim właściwie są nasi klienci, do kogo chcemy docierać z naszym rękodziełem, dla kogo nasze rękodzieło może być ważne?

Z doświadczenia wiemy, że dobre określenie klienta idealnego, to najtrudniejsze zadanie, jakie stoi przed przedsiębiorczym rękodzielnikiem. Jednocześnie jest to zadanie, bez którego ani rusz. To dlatego właśnie na ten temat poświęciłyśmy aż 2 obszerne, ponad 3h szkolenia w naszym kursie BEZCUKROWA DYCHA (moduł 0 KLIK oraz moduł 1 KLIK), na ten temat napisałyśmy e-booka ("Klient idealny w pytaniach i odpowiedziach" KLIK )  i to ten temat poruszamy najczęściej w naszych darmowych zasobach; tutaj na blogu, ale również w naszej grupie na FB KLIK oraz na naszym kanale na  YouTube KLIK.

 

8. Koszty i ich struktura

 

Tutaj wypisujemy wszystkie koszty, dzieląc je na te stałe i zmienne. Z jednej strony dokładnie przeanalizowana struktura kosztów, pozwoli nam późnej sprawdzać, czy nasza działalność jest dochodowa, z drugiej zaś, pozwoli na szukanie oszczędności. Często też w wyniku takiej analizy dochodzimy do wniosku, że część kosztów jest totalnie bez sensu i w zasadzie na pewne działania, wywalamy kasę w błoto.

 

9. Źródła przychodów

 

Wszystko co, co przynosi do naszej firmy jakiekolwiek pieniądze - jest naszym źródłem przychodu. Wypisanie wszystkich źródeł pozwoli nam zobaczyć, które są najbardziej efektywne, czyli najwyższe przy najniższych kosztach. 

Nie trudno sobie bowiem wyobrazić sytuację, w której wysokie przychody generują tak wysokie koszty, że mimo swojej imponującej wysokości, są bardzo mało opłacalne.

Wnioski z tej części analizy pozwolą nam z jednej strony na lepsze i efektywniejsze wykorzystanie swoich zasobów, z drugiej strony są dla wielu rękodzielników swoistą pobudką. Czasami bowiem okazuje się, że największe przychody generują nam działania, o których sądzimy dotąd, że są jedynie "wspierającymi" naszą główną działalność.

Bardzo często ma to miejsce u rękodzielników, którzy sprzedają swoje rękodzieło fizyczne i jednocześnie sprzedają np. schematy lub pliki cyfrowe do wydruku. Gdy nabierzemy tej świadomości, na czym zarabiamy najwięcej, będziemy właśnie na tym skupiać swoją energię i tym samym ciągle zwiększać poziom tych przychodów.

 

Mamy nadzieję, że dzisiaj wyrażenie "model biznesowy" , straciło swoją alchemiczną, czysto marketingową, drętwą otoczkę i stało się dla Was po prostu zrozumiałe. No i że zobaczyliście jego sens.

Oczywiście, zachęcamy Was do przeczytania pierwszej części cyklu START BIZNESU HANDMADE :)

Tymczasem, życzymy Wam miłego dnia!

Do zobaczenia w GRUPIE i na cotygodniowym live Q&A, który odbywa się w każdą środę, o godzinie 19:30 na naszym FANPAGE

 

Ciao!

Karolina i Gośka

 


#biznesbezcukrustrategia
#wsparciebezslodzenia

 

PRZYPNIJ SOBIE PINA