JAK STWORZYĆ LUB ZMIENIĆ NAZWĘ SWOJEJ MARKI HANDMADE?

JAK STWORZYĆ LUB ZMIENIĆ NAZWĘ SWOJEJ MARKI HANDMADE?

Jeśli planujesz zmianę nazwy swojej marki w ramach jej liftingu i chcesz to zrobić samodzielnie (lub gdy szukasz nazwy, bo jeszcze jej nie posiadasz), ten wpis może Ci się przydać :)

Ostatnio na naszej biznesowej grupie na Facebooku pojawiło się sporo postów z prośbą o ocenę obecnej lub pomoc w wymyśleniu nowej nazwy dla marki handmade. Właśnie te posty skłoniły nas do opracowania wpisu blogowego, dotyczącego tworzenia nazwy. W tym wpisie skupimy się na tym, jak można dokonać tego samodzielnie ;)

Poniżej przedstawiamy Ci kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę podczas wymyślania nazwy dla swojej marki.

 

1. Dobry pomysł na nazwę, to połowa sukcesu

I to właśnie ten etap jest NAJTRUDNIEJSZY. Dlatego warto poświęcić mu duuużo czasu.
Gdy pomysły przyjdą Ci do głowy - spisz je na kartce. Rozpocznij analizowanie i wykreślaj z listy słabeuszy. Pomysłów na konstrukcję nazwy może być kilka. Podpowiadamy Ci trzy, które zwykle dobrze się sprawdzają.

  • Słowotwory i neologizmy - nazwy abstrakcyjne, nie mające konkretnego znaczenia (np. Cargo by Owee, Nellen, Sploteka, OOROC),
  • Marki Osobiste - marki oparte o imię i nazwisko projektanta, z dopiskiem profilu działalności (np. Gosia Rybicka Biżuteria, Orska, Pracownia Twórcza Zuzi Górskiej),
  • Nazwy nawiązujące do profilu działalności - tzw. słowa klucze, które już w pierwszym kontakcie mówią coś o charakterze marki, które kojarzą się z konkretną materią (np. Sztuk Kilka, Loveplants, Perełka Mamy, Wielorazówka).

 

2. Dobra nazwa powinna być unikatowa

Osobiście trzymamy się przekonania - i zalecamy to każdemu - że warto postawić na jak najbardziej oryginalną, nietypową a jednocześnie prostą nazwę. Unikatowość nazwy daje duży procent pewności, że odbiorcy nie natkną się przypadkowo na konkurencję, o podobnie brzmiącej nazwie. Nie pomylą Was z kimś innym. Przy tworzeniu nazwy warto unikać najbardziej popularnych słów czy zwrotów, których jest już bardzo wiele na rynku. Przykładowe zwroty i konstrukcje nazw, których nie polecamy to: handmade with love, Pasje Agatki (z całym szacunkiem dla Agatki), z pasją i sercem, rękodzieło Moniki (pozdrawiamy wszystkie Moniki!), rymowanki i pisownia z użyciem "v" np. Malinove Love, dopiski "handmade", "craft", "homemade", "rękodzieło". I nie zrozumcie nas źle - nie ma nic złego w nazwach tego typu. Takie konstrukcje są po prostu bardzo powszechne i nie gwarantują unikatowości.

 

3. Dobra nazwa powinna być łatwa do zapamiętania i wymówienia na głos

Wypowiedz wymyśloną nazwę na głos - jak ona brzmi? Czy łatwo ją wypowiedzieć, podyktować przez telefon? Czy nazwa nie jest za długa lub niezrozumiała? Czy nie niesie za sobą negatywnych lub śmiesznych skojarzeń? Czy nie jest infantylna? Czy nazwa nie oznacza czegoś niepożądanego w innym języku lub w slangu/gwarze lokalnej? Przykład takich troszkę niefortunnych nazw to Osram, eKiep, Bar Putin, Sika Poland.

 

4. Nazwa powinna być dopasowana do grupy Twoich Klientów Idealnych

Zastanów się do kogo kierujesz swoją ofertę - czy nazwa będzie zrozumiała dla Twojej grupy docelowej? Przemyśl, gdzie chcesz się pokazywać (social media, kanały sprzedaży, materiały drukowane, kraj grupy docelowej itp.) - czy nazwa daje możliwości swobodnego operowania nią w wybranych kanałach komunikacji? Czy nazwa nie jest zbyt wyniosła lub zbyt infantylna dla grupy Klientów Idealnych? Przykład nazwy skierowanej do Góralek to Leluja (luksusowe stroje góralskie łączące tradycję i modę).

 

5. Nazwa powinna podkreślać charakter i klimat marki

Skonfrontuj każdy pomysł z klimatem, jaki chcesz budować wokół swojej twórczości. Zastanów się jakie cechy charakterystyczne marki/oferty chcesz uwydatnić, czym chcesz się wyróżnić? Czy nazwa pozwala na podkreślenie stylu marki? Czy nazwa pozwala na stworzenie wspierającej markę nomenklatury (przykłady nazw marek i komunikatów nawiązujących do nazw marek: Biznes bez Cukru i "nasze Cukierki", Marka Props i "bycie na propsie", Jest Miło i "miłe warsztaty")? Przemyśl też wokół jakiej kolorystyki, kształtów, faktur chcesz oscylować - to także może okazać się pomocne, zwłaszcza przy tworzeniu znaku graficznego i całej identyfikacji wizualnej marki :)

 


A teraz będzie przykład z życia. Karolina opowie jak powstała nazwa i koncepcja logo marki Shoot the Sparrow (w tłumaczeniu dosłownym „zastrzel wróbla” a w tłumaczeniu w kontekście marki – „zestrzel wróbla” lub „ustrzel okaz”).

 

Nazwa w moim przypadku została częściowo zainspirowana pseudonimem mojej przyjaciółki Moniki (zwanej przeze mnie Wróblem), z którą pracowałam lata świetlne temu, na etacie, jeszcze w korporacji.

Pewnego dnia myśląc "Wróbel" w mojej głowie powstał obraz przedstawiający wizerunek ptaka na celowniku. Pomysł wpadł mi do głowy tak nagle, że musiałam go zapisać, by nie uciekł w zapomnienie. Ostatecznie postawiłam na frazę „Shoot the Sparrow”.

Wydawać by się mogło, że to dość dziwaczna, absurdalna wręcz nazwa, kompletnie niepasująca do działalności rękodzielniczej. Niektórzy powiedzą też, że jest ona zbyt brutalna, zbyt szorstka. Jednak ja uważam, że jest odpowiednia. A nawet najodpowiedniejsza :)


Dlaczego? 

Po pierwsze, nazwa jest unikatowa i na tyle przewrotna, że zapadnie w pamięć odbiorcy szybciej i mocniej niż setna nazwa typu „Karolina handmade”.

Po drugie, nazwa ta bardzo trafnie oddaje charakter produktu – oferuję bowiem biżuterię w stylu rockowym, wyrazistą i „mocną”, dla osób lubiących funkcjonalność, minimalizm i stonowane kolory, w tym oczywiście czarny :D Nazwa marki, w korespondencji z logo - podkreśla jednoznacznie te cechy.

Po trzecie, nazwa pozwoliła na utworzenie takiego znaku graficznego (wróbel na celowniku), który jednoznacznie i samoistnie kojarzy się z moją marką. W sposób szybki i prosty. Znak graficzny jest wystarczająco charakterystyczny - mogę go używać bez dopisku z nazwą marki.

Po czwarte, unikalność nazwy zapewnia „zaklepanie” najlepszej nazwy domeny dla www (bez znaków typu myślnik, przedrostków, dodatków czy rozszerzeń innych niż .pl), nazwy fanpage, nazwy użytkownika na instagramie i w innych tego typu miejscach.

Po piąte – to dobra nazwa pod względem marketingowym, ciekawa i elastyczna, pozwalająca wykorzystać zwroty typu „ustrzel coś dla siebie”, „przesyłka pofrunęła do…”, „jedyny taki okaz” w opisach produktów czy we wpisach w social mediach. Pozwala ona na budowanie spójnego wizerunku w różnych kanałach komunikacji, w fajny sposób.

 

To są najważniejsze powody, dla których poświęciłam sporo czasu na przeanalizowanie tego, w jaki sposób chcę przekazywać klientom charakter i najważniejsze cechy mojej twórczości. Trzymam się tego bardzo konsekwentnie.

Nie zawsze jednak i nie wszyscy chcą nadawać swojej marce nazwę abstrakcyjną. Wiem, że niektórzy z Was wolą budować wizerunek w powiązaniu z marką osobistą - sygnować szeroko rozumianą twórczość np. własnym imieniem i nazwiskiem. Jest to jak najbardziej dobry pomysł. Ale przy nim warto rozważyć stworzenie monogramu - wykorzystując swoje inicjały, lub znaku graficznego nawiązującego do produktu.

Wykonanie profesjonalnego logo polecałabym jednak zlecić profesjonaliście, bo przy tworzeniu logotypu jest wiele wieeeeele czynników, o których tu nawet nie wspomniałam.

 

Na koniec chcemy Wam udostępnić nasz autorski formularz, przeznaczony do pracy własnej, który pomoże Wam samodzielnie przebrnąć przez proces wyboru nazwy dla Waszych marek

Bardzo polecamy - możecie pobrać formularz, klikając w poniższy link:
FORMULARZ DO PRACY WŁASNEJ NAD NAZWĄ MARKI

A jeśli właśnie intensywnie pracujecie nad rozwojem swojej marki, zapraszamy Was do lektury naszych e-booków. I tak, jeśli macie problemy z komunikacją z klientami, zastanawiacie się, co pisać w postach, aby precyzyjnie dotykać najgorętszych potrzeb Waszych klientów, to polecamy lekturę naszego bestsellera "Zaprojektuj swoje treści, nie tylko kolekcje" jeśli nie wiecie, kim jest Wasz klient idealny, to oczywiście polecamy podręcznik "Klient idealny w pytaniach i odpowiedziach". Jeśli zastanawiacie się, jak powinna wyglądać konstrukcja dobrego posta w Sociach Mediach, to polecamy sięgnąć po "Szablon skutecznego wpisu". Po strategie, które pozwolą Wam wyjść z komunikacją poza krąg przyjaciół, znajomych i rodziny polecamy "Wzrost marki handmade", a tym z Was, którzy zastanawiają się, jakie są kolejne etapy budowania marki handmade i na co zwracać uwagę na poszczególnym etapie (wraz z listą zadań do zrobienia) polecamy "Bezcukrowy przepis na biznes handmade".  

I oczywiście wbijajcie do naszej grupy, bo jest to NAJLEPSZA w Polsce grupa dedykowana przedsiębiorczym rękodzielnikom - BEZCUKROWA GRUPA WSPARCIA

 

Serdeczności,
Karolina i Gośka

 

#biznesbezcukru

PRZYPNIJ SOBIE PINA :)

#biznesbezcukru