JAK PRAWIDŁOWO WYCENIĆ SWOJE RĘKODZIEŁO?

JAK PRAWIDŁOWO WYCENIĆ SWOJE RĘKODZIEŁO?

Czy moje rękodzieło jest dobrze wycenione?

To pytanie pojawia się w naszych głowach w zasadzie na porządku dziennym.

Najczęściej, gdy podglądamy innych rękodzielników lub gdy badamy rynek, także gdy zastanawiamy się, czy jesteśmy w momencie, w którym należało by ceny obniżyć, utrzymać na dotychczasowym poziomie a może jednak zwiększyć...

Pamiętajcie, że źle skalkulowane ceny są błędem, który prowadzi często do niewydolności finansowej naszych firm. Ta niewydolność zaś zawsze prowadzi do dużych kłopotów, ponieważ pieniędzy zaczyna brakować na wszystko, również na rozwój, zdobywanie wiedzy i marketingi.

 

Poniżej serwujemy Wam przepis na test cenowy, który pozwoli Wam oszacować, czy poziom cen jest prawidłowy, czy wymaga korekty.

Jeśli w wyniku testu wyjdzie Wam, że macie margines do obniżenia ceny, a sytuacja sprzedażowa w Waszych markach jest słabsza i potrzebujecie zastrzyku gotówki - można rozważyć czasową obniżkę w formie np. akcji rabatowej. Czasową, bo jest to rozwiązanie bezpiecznie. Akcję rabatową można w każdej chwili skończyć bez tłumaczenia się, czemu ceny wróciły do wyższego poziomy, podczas gdy jeśli "na stałe" zdecydujecie się na obniżkę, ten powrót będzie dużo trudniejszy.

Jeśli natomiast w wyniku testu wyjdzie Wam, że konieczna jest spora podwyżka cen, pamiętajcie, że cen nie podwyższamy ot tak. Zawsze w parze ze znaczącym podwyższeniem swoich cen, stoi konieczność weryfikacji obecnego klienta idealnego i poprzez podnoszenie jakości lub pozycji swojej marki na rynku, podnoszenie wartości postrzeganej naszych produktów. Zawsze.

 

Gotowi na test? No to lecimy :)

 

KROK 1.

Odwracamy sytuację i wracamy do początku początków. Pierwsze pytanie, na jakie musimy znaleźć odpowiedź w tym przypadku to....

ILE CHCEMY MIESIĘCZNIE ZARABIAĆ NA NASZYCH PRODUKTACH

 

Zapiszcie sobie, jaki wynik sprzedażowy będzie dla Was, na dany moment, zadawalający. Pamiętajcie o wszystkich składowych ceny rękodzieła - o podatkach i marży (zachęcamy do zerknięcia w 2 odcinki Bezcukrowych Okruszków Biznesowych, w których mówimy o cenie rękodzieła, znajdziecie je TUTAJ oraz TU)

 

KROK 2.

Teraz trzeba policzyć, ile produktów należy sprzedać w ciągu miesiąca, aby osiągnąć zakładany w kroku 1 pułap.

NA POTRZEBY TESTU BIERZEMY NA TAPET JEDNORAZOWO TYLKO 1 PRODUKT (i kolejno tym samym kluczem liczymy następne).

 

KROK 3.

Sprawdzamy, czy realnie jesteśmy w stanie wytworzyć tyle produktów danego rodzaju w ciągu miesiąca, by dobić do zakładanego pułapu.

REALNIE SPRZEDAŻOWO ale przede wszystkim REALNIE CZASOWO.

Bo marketingi na poczet zwiększenia sprzedaży zawsze można zintensyfikować, korzystając z automatyzacji lub pomocy zewnętrznych specjalistów, natomiast nikt z nas nie jest w stanie rozciągnąć swojej doby, w kontekście własnoręcznej produkcji rękodzieła.

 

PRZYKŁAD:

Na potrzeby przykładu i uproszczenia naszych obliczeń, aby sprawdzić, czy nasz plan jest w ogóle realny czasowo, zakładam, że nasz cel sprzedażowy, miesięczny to 1000 zł. I teraz liczymy.

Bierzemy 1 produkt, który załóżmy, że obecnie mamy wyceniony na kwotę 50zł, z czego po odliczeniu wszystkich kosztów "na czysto" zostaje nam 10 zł.

 

Z TYCH KALKULACJI WYNIKA, ŻE MIESIĘCZNIE MUSIMY SPRZEDAĆ 100 SZTUK TEGO PRODUKTU, aby osiągnąć cel 1000 zł miesięcznie.

 

I tu wchodzi nasza ocena, czy to jest w ogóle realne. Aby sprzedać 100 sztuk danego produktu, musimy być w stanie wyprodukować 100 sztuk danego produktu. Ile czasu zajmuje Wam wykonanie 1 produktu?

Zakładając, że praca na warsztacie nie powinna zajmować nam dłużej, niż około 20% naszego czasu spędzonego nad budowaniem marki, szacujemy czy jesteśmy w stanie w takim czasie wykonać tyle produktów?

 

ANALIZA WYNIKÓW:

Jeśli NIE - odpowiedź jest prosta, cenę trzeba podnieść i skupić się na strategii marketingowej, która pozwoli dotrzeć do zliftingowanego klienta idealnego.

Jeśli TAK - macie świetnie wyceniony produkt.

Jeśli jesteście w stanie wykonać WIĘCEJ sztuk tego produktu - macie margines na czasową promkę i akcję rabatową :)

  

Pytania o cenę i wycenę pojawiają się często w naszej biznesowej grupie wsparcia, do której Was serdecznie zapraszamy - w zasobach grupy można znaleźć wiele wartościowych dyskusji na ten i na inne tematy.

 

 

Polecamy:

E-book "WZROST MARKI HANDMADE - 3 strategie rozwoju"

E-book