BIZNES HANDMADE W 2023

BIZNES HANDMADE W 2023

Tuż przed końcem roku przychodzi czas na podsumowania i wnioski. Dziś chcemy Wam, zamiast podsumowania roku, zaserwować kilka myśli o tym, jak zmienia się biznes rękodzielniczy i co ciekawego w obszarze budowania marki handmade może nas czekać w 2023 roku.

Zamykamy bardzo trudy rok. Pierwszy rok, wciąż "pocovidowy" i rok, w którym za ścianą wybuchła wojna. To nie są sprzyjające realia i budowanie biznesu w takiej rzeczywistości jest dość wymagające. 

Wiele razy mówimy o tym, że nie da się biznesu budować statycznie, choćby dlatego, że świat wokół nas się dynamicznie zmienia. Przez zmianę świata wokół nas, zmieniają się nasi klienci, ich priorytety i motywacje, a nawet sposób dokonywania zakupów. Porównajcie sobie, jak wyglądał rok 2019 w stosunku do 2020 czy 2021, gdy z przyczyn, których nie dało się przewidzieć, eksplodowała sprzedaż online. Ci, którzy wtedy mieli rękę na pulsie i odpowiednią wiedzę, zaliczyli rekordy sprzedażowe. Dla WIELU rękodzielników rok 2021 był absolutnie rekordowym sprzedażowo, choć miała być katastrofa.

Rok 2022 już na samym początku przyniósł nowe wyzwania, bo wraz z wojną za ścianą zmieniło się coś jeszcze. Niewątpliwie dla wielu osób, rok 2022 jest czasem indukującym przewartościowanie swoich priorytetów i wprowadzenia zmian w postrzeganiu wartości produktów, które kupujemy.

Taką zmianę wymusza zarówno wojna za ścianą, jak i inflacja. Ludzie dziś zdecydowanie obracają pieniądz 2x w dłoniach, zanim go wydadzą.

Szczęśliwie produkcja rodzima i wysokiej jakości wyroby designerskie, artystyczne i rękodzielnicze, odznaczają się wysoką wartością postrzeganą i klienci gotowi do kupowania tego typu produktów, okazują się być dość odporni na zawirowania rynkowo-gospodarcze. Dzieje się tak, ponieważ ludzie, którzy zarabiają więcej, mają większe możliwości finansowe, są zawsze tą grupą, która jest najbardziej odporna na kryzysowe sytuacje.

Wielu rękodzielników z naszych grup mastermindowych pisze, że zalicza bardzo, bardzo dobry sezon - zarówno w sprzedaży online, jak i tej na targach i kiermaszach. To napawa nadzieją, ale też potwierdza, że nieco okrzepliśmy już po covidzie i od rozpoczęcia wojny nasze emocje nieco opadły. Zaskakująco dobrze również radzimy sobie w okolicznościach inflacyjnych, galerie handlowe są pełne ludzi. Ludzie nie przestali kupować markowych ubrań. Ludzie nadal kupują drogie kosmetyki i perfumy. Ludzie nadal kupują biżuterię, chodzą do restauracji i teatru. Ludzie dalej latają na wakacje. Mówią, że jest drogo... i kupują.

Oczywiście nie staramy się tutaj zaczarować rzeczywistości, ale to, w jaki sposób radzimy sobie w tych trudnych warunkach, jest naprawdę zaskakujące i trzeba to brać pod uwagę planując rok 2023. Sytuacja rynkowa się zmieniła. Jest trudniejsza, ale chyba wszyscy widzimy, że to jest sytuacja, w której da się funkcjonować. Acz pod pewnym warunkiem.

Zmiana na rynku, jaką obserwujemy dziś, wymusza na firmach zmianę podejścia do sprzedaży i marketingu. Ponieważ ludzie kupują uważniej, my również powinniśmy być uważniejsi w swoich biznesach i nie możemy sobie pozwolić na to, aby okopać się w rzeczywistości, która minęła. 

To z kolei wymusza na nas profesjonalizację działań. 

Rynek handmade zaczął się bardzo dynamicznie profesjonalizować już w 202 roku, w roku 2023 ta profesjonalizacja będzie postępowała jeszcze szybciej. W internety wchodzi coraz więcej młodych, świeżych marek handmade, które nie pamiętają czasów, gdy "sprzedawało się wszystko i wystarczyło być na Pakamerze". Młode rękodzielnicze marki dzisiaj na rynek wchodzą z totalnie inną świadomością, bo wiedzą, że od samego początku będą musiały konkurować z rękodzielnikami, którzy są na rynku od lat. Dlatego te marki, które powstają dzisiaj, często od samego początku są budowane z myślą, że wszystko, co dotyczy ich biznesu, musi być przemyślane, uzbrojone w dobre strategie i solidną wiedzę, bo tylko to pozwoli na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

Jednocześnie widzimy, jak "starzy wyjadacze" również "biorą się na serio" za swoje działalności, co nas mega cieszy, bo dzięki temu rynek handmade nabiera profesjonalnego sznytu!

 

Biorąc pod uwagę wyżej opisane okoliczności, przygotowałyśmy dla Was kilka punktów do rozważenia, w swojej strategii i planach działań na rok 2023 :)

 

1. W roku 2023 profesjonalizacja rynku handmade będzie nadal postępować dynamicznie, a rękodzielnicy będą coraz bardziej świadomi, że najtrudniejszą konkurencją nie będzie już ten, kto sprzedaje rzeczy podobne do naszych, ani nawet ten, kto kopiuje nasze rękodzieło i wystawia taniej, tylko ten, kto będzie miał większą wiedzę i będzie potrafił ją lepiej wykorzystać

Skoro profesjonalizuje się cały segment rynku, możemy albo się przyłączyć do tego trendu, albo nie. Jeśli zdecydujemy, że się przyłączamy, to w 2023 roku, będziemy potrzebować 3 rzeczy:

- strategii rozwoju, czyli konkretnego planu działania w zakresie promocji i reklamy, budowania wizerunku, komunikacji z klientami i rozwoju samego produktu (takiego trzeźwego spojrzenia na to, co oferujemy) i porządnej analizy sytuacji, w której się znajdujemy biznesowo.

grupy wsparcia, która będzie stanowiła dla nas przyjazny ekosystem do wzrostu. W każdym biznesie, warto otaczać się ludźmi, którzy są podobnie zorientowani na zakładane cele, którzy są nastawieni na budowanie swoich biznesów, którzy mają zapał i motywację. Wsparcie w takich grupach jest nie do przecenienia i to ono bardzo często determinuje, czy podejmujemy w ogóle jakieś kroki do przodu. Motywacja, świeży ogląd na to, co robimy i rzut okiem z dystansu, to mega cenne aspekty prowadzenia biznesu rękodzielniczego. Dlatego tak często polecamy Wam naszą bezcukrową grupę ➡️ https://bit.ly/BEZCUKROWAGRUPA

- czasu na naukę i na rozwój. Zwyczajnie, nie wolno nam się przestać uczyć, rozwijać i doskonalić swoich kompetencji. My osobiście też ciągle się czegoś uczymy, bo wiemy, że cały świat idzie do przodu i się rozwija, czy nam się to podoba, czy nie. Jeśli my staniemy w miejscu nie spowodujemy, że świat też stanie w miejscu. Sprawimy tylko, że to my zostaniemy w tyle. Ta prawda jest może szorstka i mało romantyczna, ale tak to już jest. I nie mamy na to wpływu.

Dlatego Cukiereczki, nie ma nad czym się zastanawiać. Świadomość potrzeby rozwoju, wiedza i otaczanie się odpowiednimi ludźmi, to będą w 2023 roku czynniki, które zdeterminują, w jaki sposób będą się Wasze marki rozwijały. 

 

2. Znaczenie strategii sprzedażowych i marketingowych w internecie w 2023 będzie jeszcze szybciej rosło

Dostęp do narzędzi i popularyzacja nauki w zakresie budowania marek online sprawiła, że internet nabiera jeszcze większego znaczenia, choć wydawałoby się, że to jest niemożliwe. Zmiany są widoczne GOŁYM OKIEM. Dzisiaj sama obecność online NIE WYSTARCZY! Ona już nie wystarcza od dobrych 3 lat, jednak w 2023 "będzie niewystarczać jeszcze bardziej" jakby to powiedział Sulejuk z Rancza ;). Bo w nadchodzącym roku samo posiadanie własnego sklepu online, profili w mediach społecznościowych, puszczenie płatnych reklam, posiadanie butiku w multibrandzie czy prowadzenie bloga, nie zagwarantuje Wam rezultatów.

W 2023 roku jeszcze bardziej, niż w poprzednich latach, znaczenia nabierze STRATEGIA, czyli spięcie tych narzędzi w działający system. Musimy WIEDZIEĆ, jak używać tych narzędzi, a nie tylko je posiadać. Dlaczego? BO CORAZ WIĘCEJ REKODZIELNIKÓW TĘ ŚWIARDOMOŚĆ POSIADA I Z NIEJ KORZYSTA! Natura naszej konkurencji się zmieniła i to diametralnie! Bo nie jest to już konkurencja stricte produktowa! Musimy i my w tej materii dokonać zmiany.

 

3. Ponieważ rok 2023 będzie rokiem dość wymagającym gospodarczo, musimy dopasować się do tej nowej rzeczywistości

I od razu zaznaczamy "wymagający gospodarczo" nie oznacza "niemożliwy do funkcjonowania".

Ostatnie 3 lata nam pokazały dość wyraźnie, że da się funkcjonować, rozwijać i rosnąć nawet w bardzo trudnych okolicznościach. Nie wolno tylko zakładać, że to co działało w przeszłości, będzie działać tak samo wydajnie, bo nie będzie ;) 

W roku 2023 trzeba będzie zrobić porządny rachunek sumienia i zaplanować go w żelaznej dyscyplinie! Trzeba przeanalizować wszystkie swoje źródła i kanały sprzedaży i skupić się w pierwszej kolejności na tych najbardziej wydajnych! Jednocześnie kanały/strategie niewydajne lub niewspółmiernie drogie w stosunku do rezultatów, trzeba eliminować. Nie ma przeproś. Wysokokosztowe i niewydajne działania odkładamy na półkę, by skupić się na tym, co ma największy dla nas potencjał sprzedażowy, przy jednocześnie najefektywniejszych kosztach. 

Tylko znów zaznaczamy - najbardziej efektywne koszty, to nie zawsze są koszty najniższe! Bo można sobie "rozdupić" budżet drobnymi kosztami, które nie przynoszą żadnych rezultatów, a ich łączna kwota okaże się wcale nie taka drobna. 

 

4. Ponieważ wyraźnie rośnie świadomość konsumencka naszych klientów idealnych, musimy się na tę wyższą wiadomość przygotować

Jak? Poprzez pogłębianie analizy klienta idealnego, wyciąganie wniosków z tej analizy i wykorzystywanie ich w naszych działaniach, poprzez zwiększanie naszej świadomości i wiedzy biznesowej i poprzez trzymanie ręki na pulsie. Bycie "czujnym" w tym materii będzie bardzo ważne w nadchodzącym roku!

 

5. Dynamika zmian w dostępnych narzędziach do prowadzenia biznesu oraz przyspieszający postęp technologiczny, wymusi na nas większą elastyczność w działaniach w 2023 roku

W nadchodzącym roku musimy być gotowi na to, by wykazywać się taką elastycznością w działaniach i gotowością do wprowadzania zmian. A wiemy z doświadczenia (wszak obcujemy z rękodzielnikami w środowisku handmade od ponad 13 lat), że z tą gotowością do zmian jest u nas różnie! Jednak to właśnie otwarta głowa pozwoli nam na to, by dopasowywać się płynnie do zmieniających się warunków. Nie oznacza to, że musimy chwytać za ogon absolutnie każdą nowinkę, jaka pojawi się na rynku przedsiębiorców. Ale NIE MOŻEMY się okopać tylko w tym, co mamy tu i teraz i zamknąć się całkowicie na zmiany. Nie do każdego pociągu trzeba wskakiwać, ale dobrze jest wiedzieć, co nadjeżdża, w jakim kierunku i na którą przejażdżkę jednak warto się wybrać, choćby po to, by sprawdzić, czy widoki faktycznie będą piękne. 

 

6. Weryfikacja źródeł wiedzy

O to, abyście w sobie wyrabiali manierę weryfikowania źródeł wiedzy, walczymy od samego początku istnienia Bezcukra. Dlatego właśnie Bezcukier, to "bez-cukier", a nie "stań się milionerem w 2 miesiące" ;)

Ostatnie dwa lata obfitowały w narodziny całych zastępów kołczów, nauczycieli i trenerów z bardzo, BARDZO słabym zapleczem wiedzy i doświadczenia. Próg wejścia w biznes szkoleniowy online jest finansowo mega niski, a reklamy latające po internetach mówią, że KAŻDY MOŻE SPRZEDAĆ SWÓJ KURS czy EBOOKA i zarobić miliony (ekstremum reklamowe, jakie widziałyśmy, to było hasło "nauczę cię, jak stworzyć i sprzedać kurs online, nawet jeśli nie znasz się na niczym XD") . Dlatego zachęcamy Was do tego, by w 2023 wyrobić w sobie nawyk "reality check" w kwestii źródeł wiedzy. To obejmuje 2 sfery - po pierwsze wiarygodność nauczyciela, a po drugie realność naszych oczekiwań ;)

Sprawdzajcie zaplecze każdego, komu powierzacie swoją biznesową przyszłość. Bo to wcale nie chodzi o te pieniądze wydane na słaby kurs czy słaby podręcznik. Gra się toczy o szkody, jakie nastąpią w Waszych markach po wdrożeniu wątpliwych czy nieskutecznych strategii, o czas stracony na to, by się dowiedzieć, że nie było warto i o utracone korzyści, które by się pojawiły, gdyby ten czas na naukę zainwestować dobrze.

Jeśli chcecie się nauczyć czegokolwiek, sprawdźcie, czy osoba, która o czymś uczy, sama faktycznie tego dokonała, zanim zaczęła szkolić innych! Jeśli ktoś szkoli z tworzenia biznesu online - sprawdźcie, czy przed biznesem szkoleniowym, stworzyła biznes online, czy przypadkiem to właśnie sprzedaż kursów jest jedynym biznesem, jaki tworzy ;) Jeśli chcecie nauczyć się, jak rozwijać profil na Etsy, sprawdźcie czy osoba, która uczy sprzedaży na Etsy kiedykolwiek tam sprzedawała i jakie miała rezultaty! Gdy ktoś chce Was uczyć sprzedaży rękodzieła, sprawdźcie, jak ma się jego rękodzielnicza, oparta na produkcie marka! Jeśli ktoś chce Was uczyć budowania stron internetowych, sprawdźcie, jak wyglądają jego strony i ile ich stworzył. Świetnym sposobem weryfikacji wiarygodności nauczyciela i wartości oferowanej wiedzy jest pytanie o rekomendacje i polecenia oraz czytanie opinii.

Dopiero gdy dokonacie tej weryfikacji, to śmiało - czytajcie blogi branżowe, książki, oglądajcie jutuby, pytajcie, szukajcie odpowiedzi, drążcie i wdrażajcie w życie zdobytą wiedzę. To są zasoby, których nikt Wam nigdy nie odbierze. To są zasoby ODPORNE na wszelkie kryzysy. To są zasoby, które pozwolą Wam działać i się rozwijać w każdych okolicznościach ❤

 

Kto czuje, że przyszedł TEN czas, aby na serio poukładać sobie wszystko, co dotyczy budowania własnej marki handmade, tego zapraszamy na wspólną podróż do zbudowania marki handmade w kursie strategicznym BEZCUKROWA DYCHA

 

opinia o kursie bezcukrowa dycha

Premierze ostatniej już edycji tego niesamowitego kursu towarzyszył w tym roku BIZNESOWY BOOTCAMP!

3 i 4 STYCZNIA 2023 odbyły się dwa szkolenia merytoryczne, które do 16.01 do północy można jeszcze obejrzeć na naszej grupie

 

TEMATY SZKOLEŃ:

3.01.2023 o godz. 19:30 - "Reality check biznesu handmade". Szkolenie o tym, czego się spodziewać, o czym trzeba wiedzieć i dlaczego jest to ważne. Dałyśmy Wam niezłego kopa do działania, bo motywacji w tym szkoleniu jest całe mnóstwo!

4.01.2023 o godz. 19:30 - "Marka handmade, która ma znaczenie". Z tego szkolenia dowiecie się, co robić, aby Wasza marka rękodzielnicza była OKREŚLONA, KONKRETNA, a nie JAKAKOLWIEK, dla Was i dla Waszych odbiorców!

 

Oba szkolenia odbyły się w naszej grupie na facebooku, wbijajcie o tutaj, aby obejrzeć powtórki: WBIJAM DO GRUPY!

Na końcu szklenie "Marka handmade, która ma znaczenie" omówiłyśmy BEZCUKROWĄ DYSZKĘ, więc warto posłuchać do końca. Warto również zajrzeć w komentarze, bo tam znajdziecie opinie naszych absolwentek i absolwentów!

 

CZYM JEST BEZCUKROWA DYCHA i DLACZEGO WARTO ZAINWESTOWAĆ W KURS?

"Po tym kursie nic już nie jest tak samo! To jest kurs dla ludzi o mocnych nerwach, gotowych do wielkich zmian” - kursantka Emilia

 

opinia o kursie bezcukrowa dycha 

 

opinia o kursie bezcukrowa dycha

 

opinia o kursie bezcukrowa dycha

 

BEZCUKROWA DYCHA to kurs strategiczny o budowaniu marki rękodzielniczej, to cały semestr poświęcony budowaniu skutecznej strategii biznesu handmade.

11 tygodniowy kurs masterclass jest dostępny raz w roku i obejmuje 11 kluczowych przestrzeni budowania i rozwijania biznesu opartego na rękodziele. W tym kursie rozwijamy umiejętności biznesowe poprzez podawanie praktycznych przykładów, rozwiązań i strategii sprzedaży rękodzieła.

W przeciwieństwie do wielu kursów online, BEZCUKROWA DYCHA jest sprofilowana ekskluzywnie pod działalność handmade i została stworzona przez osoby, które taką markę stworzyły i rozwinęły.

11 modułów kursu, to cykl szkoleń strategicznych, o powiązanych ze sobą tematach, tworzący spójną całość. Jeden moduł to jeden tydzień szkoleniowy, który składa się z obszernego live merytorycznego na konkretny temat oraz tygodniowego wsparcia mentoringowego w grupie kursowej i materiałów PDF do pobrania. Zapis z transmisji live ze szkoleń merytorycznych oraz dostęp do grup kursowych jest dostępny dla kursantów na stałe, bez ograniczenia czasowego! Poszczególne moduły kursu są ze sobą logicznie powiązane i tworzą ciąg przyczynowo – skutkowy, struktura kursu zaś to autorski program, dostosowany do potrzeb rękodzielników - zarówno tych, którzy pracują nad rękodziełem "na pełen etat", ale również tych, którzy rękodziełem i swoją marką handmade mogą zajmować się jedynie "po godzinach".

BEZCUKROWA DYCHA to kroki sprofilowane bardzo precyzyjnie pod rękodzieło i ułożone chronologicznie.

Tydzień po tygodniu pokazujemy, jak na zasadzie "step-by-step", stworzyć dobrą markę i zbudować na niej dobry biznes rękodzielniczy. Od czego zacząć i co robić po kolei, aby nie trzeba było się cofać... I nawet jeśli jesteście w stanie stawiać te kroczki bardzo powoli, nawet, jeśli to będzie tylko jeden mały kroczek każdego dnia, przez rok, to z tym kursem po roku, będziecie mieć postawionych 365 kroków zrobionych w DOBRYM kierunku.

Bo jak to powiedział kiedyś Emil Oesch "Do sukcesu nie ma żadnej windy. Trzeba iść po schodach". Ważne, aby stąpać po tych właściwych ❤

 

Chodźcie! BĘDZIE OGIEŃ!

 

My już nie możemy się doczekać tej podróży!

 

Do zobaczenia Cukieraski!

Karolina i Gośka

 

PRZYPNIJ SOBIE PINA